Alanyazın (CRES Journal), cilt.6, sa.2, ss.106-129, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu kapsam taraması, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin (TYMM) ortaokul düzeyindeki akademik yansımalarını sistematik biçimde haritalandırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, 1 Ocak 2024 ile 20 Haziran 2025 tarihleri arasında DergiPark veritabanında yayımlanan 33 hakemli makale incelenmiştir. İnceleme; sınıf düzeyi, ders alanı, kuramsal çerçeve, tematik odak, TYMM boyutları, veri kaynakları ve uygulamaya yönelik görüşler olmak üzere yedi araştırma sorusu çerçevesinde yürütülmüştür. Bulgular, çalışmaların büyük bölümünün 2025 yılında yayımlandığını ve özellikle 5. sınıf düzeyinde Fen Bilimleri ile Türkçe derslerine odaklandığını göstermektedir. Çalışmaların önemli bir kısmı değerler eğitimi, öğrenci profili ve öğrenme çıktıları temalarına yönelmiş; veri kaynağı olarak öğretim programları ve ders kitapları ön planda yer almıştır. Uygulamaya dönük öneriler; program geliştirme, öğretmen yeterliği ve materyal iyileştirmeleri etrafında toplanmıştır. Artan akademik ilgi, TYMM’nin Türkiye’nin eğitim politikası ve öğretim programı geliştirme süreci açısından dönüştürücü bir çerçeve işlevi gördüğünü göstermektedir. Ancak literatürün betimleyici niteliği, ampirik verilerin sınırlılığı ve uluslararası karşılaştırmaların eksikliği, gelecekte daha derinlemesine ve karşılaştırmalı çalışmalara ihtiyaç duyulduğunu ortaya koymaktadır.
This scoping review systematically maps the academic reflections of the Türkiye Century Education Model (TCEM) at the middle school level. Conducted in accordance with the PRISMA-ScR guideline, the study analyzed 33 peer-reviewed articles published in the DergiPark database between January 1, 2024 and June 20, 2025. The review was structured around seven research questions addressing grade levels, subject areas, theoretical frameworks, thematic focuses, TCEM dimensions, data sources, and practical perspectives. Findings reveal that most studies were published in 2025 and primarily focused on 5th-grade levels, particularly in Science and Turkish courses. The most frequently emphasized themes included values education, student profiles, and learning outcomes, while curricula and textbooks were the main data sources. Implementation suggestions concentrated on curriculum development, teacher competence, and material improvement. The growing academic interest indicates that TCEM functions as a transformative framework for Türkiye’s educational policy and curriculum development. However, the literature’s descriptive nature, limited empirical data, and lack of international comparisons highlight the need for more in-depth and comparative research in future studies.