Çeşitli nedenlerle kullanım dışı kalarak
işlevini yitiren yapıların korunması
genellikle günümüz koşullarına adapte
edilmesiyle mümkün olmaktadır. Mimari
mirasın önemli bir parçasını oluşturan
demiryolu yapıları hat güzergâhlarının
değişmesi, demiryolu teknolojisindeki
ilerlemeler, mevcut yapıların günümüz
ihtiyaçlarına cevap verememesi gibi
nedenlerle kullanım dışı kalmaktadır.
Özellikle hizmet dışı kalan demiryolu hatları
üzerinde yer alan istasyon yapılarının
kullanımının da terk edilmesiyle yapılar
korunmasız kalmaktadır. Türkiye’deki
demiryolu hatları üzerinde çok sayıda yapı
inşa edilmiştir. Ancak bu yapılardan sadece
önemli merkezlerde yer alan garlar ile ilgili
koruma çalışmaları yapılmaktadır. Özellikle
ara istasyon konumundaki noktalarda
bulunan yapılar için kapsamlı koruma
çalışmalarına ihtiyaç vardır. Bu çalışma ile
hizmet dışı kalan Kırklareli–Büyükmandıra
Demiryolu Hattı üzerindeki Babaeski ve
Kavaklı Tren İstasyonu yolcu binaları için
yeni kullanım önerileri geliştirilerek,
çalışmanın aynı durumdaki diğer istasyon
yapılarının da benzer yaklaşımlarla
korunması için model olması
hedeflenmektedir. Çalışma kapsamında
yolcu binaları bütüncül koruma yaklaşımı
çerçevesinde, yakınında bulunan diğer
demiryolu yapıları ve bulundukları çevre ile
ilişkilendirilerek restorasyon
uygulamalarında yapılacak müdahalelerin en
az düzeyde tutulması ve böylece yapıların
tümünün daha etkin bir kullanım ile
yaşatılması amaçlanmıştır.
Conserving buildings that are out of use for
various reasons and that lose their functions
are usually made possible by adapting to
today’s conditions. Railway buildings which
are an important part of the architectural
heritage, the change of railway line routes,
the progresses in railway technology are out
of use due to the fact that existing buildings
cannot respond to today’s needs. Buildings
remain vulnerable, particularly by the
abandonment of the use of station buildings
on over-the-rail rail lines. Many buildings
were built on railway lines in Turkey.
However, only conservation studies related
to the stations located in the important
centers are being carried out. There is a
need for extensive conservation studies,
especially for buildings located at the places
of the intermediate stations. With this study,
it is aimed to develop a new usage proposal
for passenger buildings of Babaeski and
Kavaklı Railway Stations on the KırklareliBüyükmandıra Railway Line, which is out of
service, and to be a model for other station
buildings in the same situation to be
preserved by similar approaches. Within the
scope of the study, it was aimed that the
passenger buildings should be kept at the
minimum level in the restoration practices
by being associated with the other railway
buildings in the vicinity of the integrated
protection approach, so that all the buildings
can be kept alive with more effective use