Açık Öğretim Ortaokulu 6. Sınıf Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler Ve Türkçe Ders Kitaplarında Yer Alan Bilim İnsanlarının Belirlenmesi


Creative Commons License

Yılmaz T., Terzi E., Ustaoğlu Çelik A.

3. Uluslararası Uzaktan Öğrenme Ve Yenilikçi Eğitim Teknolojileri Konferansı – DILET 2020, Ankara, Türkiye, 11 Aralık 2020, ss.379, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.379
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve Türkçe derslerinin 2018 yılı öğretim programında yer alan özel amaçlar bölümünde bilimsel bilginin bilim insanlarınca nasıl oluşturulduğu, bilim insanlarının bilgiyi araştırma ve keşfetme becerilerinin önemi vurgulanmaktadır. Bu yönü ile öğrenciye sunulacak ders kitaplarının iyi örneklerle, önemli bilim insanları ile zenginleştirilmiş olması önem taşımaktadır. Bu bilgilerden yola çıkarak çalışmanın amacını, Açık Öğretim ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve Türkçe ders kitaplarında yer alan bilim insanlarının belirlenmesi oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda, bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, açık öğretim ortaokul 6. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında dört farklı ünitede, dokuz bilim insanına, Türkçe ders kitabında bir tema kapsamında yedi bilim insanına ve Fen Bilimleri ders kitabında ise üç farklı ünitede dört bilim insanına yer verildiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda, Fen bilimleri ve Türkçe ders kitaplarına kıyasla Sosyal Bilgiler ders kitabının bilim insanlarına en fazla yer verilen ders kitabı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçların yanı sıra Açık Öğretim ortaokul 6. sınıf ders kitaplarında hem yabancı hem de Türk bilim insanlarının olduğu ama ağırlıklı olarak yabancı bilim insanlarına yer verildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Fen Bilimleri ders kitabında üç yabancı bir Türk, Sosyal Bilgiler ders kitabında dört yabancı beş Türk, Türkçe ders kitabında ise dört yabancı üç Türk bilim insanına yer verilmiştir. Ayrıca bu ders kitaplarında yer alan bilim insanlarının tamamının erkek olduğu ve kadın bilim insanlarına hiç yer verilmediği görülmüştür.