SOCIAL MENTALITY AND RESEARCHER THINKERS JOURNAL, vol.6, no.38, pp.2124-2134, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
As in every sector, competition in the thermal tourism sector is
increasing day by day. In the research, it was aimed to reveal
the perspective and applications of thermal tourism enterprises
operating in Central Anatolia on innovation strategies.
Considering the projects carried out and planned, the number
of thermal facilities in the region is expected to increase
gradually. For this reason, the survival of existing thermal
facilities in a period when the competition conditions will
become tough depends on the introduction of new goods,
services and processes. In this context, it was aimed to
determine the level of awareness of business managers
regarding these factors. The descriptive analysis technique was
used in the research conducted with the qualitative method.
The data were obtained from the managers of the thermal
tourism facility within the scope of the research, by e-mail,
telephone or face-to-face interviews. According to the
findings, it can be said that the innovation perceptions of
business managers are generally at a good level. In addition, it
was concluded that customer requests and complaints stand out
as the source of innovative studies in enterprises. Finally, it
can be said that business managers have a positive view of the
potential of the sector and they have a prepared structure for
future competition conditions.
Her sektörde olduğu gibi termal turizm sektöründe de rekabet,
gün geçtikçe artmaktadır. Araştırmada Orta Anadolu’da faaliyet
gösteren termal turizm işletmelerinin inovasyon stratejilerine
bakış açısının ve uygulamalarının ortaya konulması
amaçlanmıştır. Yürütülen ve planlanan projeler göz önüne
alındığında bölgedeki termal tesis sayısının giderek artması
beklenmektedir. Bu yüzden, mevcut termal tesislerin, rekabet
şartlarının zorlaşacağı bir dönemde ayakta kalabilmeleri, daima
yeni mal, hizmet ve süreçlerin ortaya konmasına bağlıdır. Bu
bağlamda, işletme yöneticilerinin bu faktörlere ilişkin
farkındalık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel
yöntemle yapılan araştırmada, betimsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Veriler, araştırma kapsamındaki termal turizm
tesisinin yöneticilerinden, mail, telefon ya da yüz yüze görüşme
yöntemleriyle elde edilmiştir. Bulgulara göre işletme
yöneticilerinin inovasyon algılarının genel anlamda iyi bir
düzeyde olduğu söylenebilir. Ayrıca işletmelerdeki yenilikçi
çalışmaların kaynağı olarak müşteri istek ve şikayetlerinin ön
plana çıkmakta olduğu sonucuna da ulaşılmıştır. Son olarak,
işletme yöneticilerinin, sektörün potansiyeline yönelik
bakışlarının olumlu olduğu ve ilerideki rekabet koşulları için
hazırlıklı bir yapılarının olduğu söylenebilir.