Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.46-58, 2024 (Hakemli Dergi)
Özet
Ġlkokul yıllarında millî ve kültürel kavram eğitiminin temellerinin ders kitaplarıyla atılması oldukça önemlidir.
Çocukların eğitiminde önemli yere sahip olan kitaplar onların hayata hazırlanmasına da yardımcı olur. Ġlk
öğrenim seviyesindeki kitaplarda yer alan temalar, temaların özellikleri ve bu temsil eden kahramanların
yaptıkları meslekler çocukların ileride mesleklere karĢı tutumlarını belirlemede etkili olmaktadır. Öğrenmelerin
temellendiği ve desteklendiği dönemlerde çocuklarla buluĢan kitaplar, onların örnek alabileceği modeller
yaratarak toplumsallaĢma sürecine katkı sağlamaktadır. Bu yüzden kahramanların üstlendikleri meslekler ve bu
meslekleri ifade eden temaların nasıl dağıldığı son derece önemlidir. Bu bağlamda bu çalıĢmanın amacı
ilkokullarda okutulan ders kitaplarının içinde yer alan spor temalı içerikler açısından incelenmesidir.
AraĢtırmada ilkokul ders kitaplarında yer alan spor temalarını ortaya koymak amacıyla yapılmıĢtır. Bu kapsamda
Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı 2022-2023 Eğitim Öğretim yılında Bakanlığa Bağlı okullardaki 1., 2., 3. 4.
sınıflarında okutulan ders kitaplar incelenmiĢtir. AraĢtırmanın örneklemini Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı 2022-
2023 Eğitim Öğretim yılında Bakanlığa Bağlı ilkokullarda kullanılan MEB ilkokul 1, 2, 3, 4. sınıf ders kitapları
oluĢturmaktadır. Bu çalıĢmada, ders kitaplarındaki tema metinleri ve bunlara ait görseller incelenmiĢtir.
AraĢtırmanın yöntemi nitel araĢtırma yöntemlerinden doküman incelemesi olarak belirlenmiĢtir. Verilerin
analizinde frekans ve yüzde kullanılmıĢtır. Sonuç olarak, çocuklar için hazırlanan kitaplarda spor aktivitelerine
yönelik çeĢitlilik görülse de sportif aktivitelerini anlatan metinlere düĢük düzeyde yer verildiği görülmüĢtür.
Anahtar kelimeler: Ġlkokul, Ders Kitapları, Spor