8. ULUSLARARASI SOSYAL BEŞERİ VE EĞİTİM BİLİMLERİ KONGRE, İstanbul, Türkiye, 23 Aralık 2020, ss.349-374, (Tam Metin Bildiri)
Bu araştırmanın amacı Ortaokul Fen bilimleri dersine ait Fizik konuları ile ilgili yapılmış doktora tezlerinin karşılaştırmalı bir analizini yaparak var olan durumu ortaya koymaktır. Araştırma verileri 2015-2019 yılları arasında örneklemini öğrencilerin oluşturduğu ortaokul fen bilimleri dersine ait fizik konularına yer verilen YÖK (Yüksek Öğretim Kurumu) tez merkezi veri tabanından erişime açık, olasılıksız örnekleme yöntemi içerisinden amaçlı örnekleme ile belirlenen 22 doktora tezinden elde edilmiştir. Bu araştırma nitel bir çalışma olup araştırmanın verileri doküman incelemesiyle elde edilmiştir. Araştırmada yer verilen 22 doktora çalışması, çalışmanın adı, yapıldığı yıl, kullanılan araştırma yöntemleri, örneklem seçimi ve örneklemde yer alan bireylerin türü, veri toplama araçları ve verilerin analiz yöntemleri şeklinde kategorize edilerek oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada yer alan 22 doktora çalışmasının nicel kısmında araştırmacıların ağırlıklı olarak öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen, nitel kısmında ise görüşme formları, anketler kullandığı tespit edilmiştir. Araştırmacıların yaptıkları çalışmalarda örneklem gruplarında çoğunlukla 7. ve 8. sınıf öğrencilerine yer verildiği, grupların ortalama 6-200 kişi aralığında belirlendiği gö- rülmektedir. Araştırmacılar veri toplama yöntemi olarak nicel verileri elde etmek için en çok akademik başarı testleri ve tutum ölçeklerini, nitel verileri elde etmek için ise yarı yapılandırılmış görüşme formlarını tercih etmişlerdir. Çalışmalarda nicel verilerin analizinde çoğunlukla SPSS programı, nitel verilerde ise içerik analiz yöntemi kullanıldığı görülmektedir.