Ahi Evran 3 Internaonal Conference on Scienfic Research, Baku, Azerbaycan, 03 Mayıs 2023, cilt.1, ss.65-76
Araştırmanın amacı; 2020-2023 yılları arasında özel yetenekli öğrencilerin dil becerileri ile ilgili ulusal
alanda yapılan çalışmaları içerik analizi yöntemiyle incelemektir. Araştırmada 2020 -2023 yılları
arasında özel yetenekli öğrencilerin dil becerileri ile ilgili 13 makale, 4 tez çalışmasına ulaşılmıştır.
Çalışmalar; “amaç, çalışma türü, yöntem, çalışma grubu, çalışma grubu sayısı, çalışmanın süresi, veri
toplama aracı, yapıldığı yıl, sonuç, çalışmaya yönelik öneriler ve gelecek çalışmalara yönelik öneriler”
parametrelerine göre incelenmiştir. İncelemeler sonucunda; özel yetenekli öğrencilerin dil becerilerine
yönelik çalışmaların daha çok yazma becerisine yönelik olduğu çalışmaların daha çok yazma becerisini
geliştirmek amaçlı yapıldığı tespit edilirken dinleme becerisine yönelik tek çalışmanın olmasına rağmen
konuşma becerisine yönelik herhangi bir çalışmanın yapılmadığı ortaya çıkmıştır. Özel yetenekli
öğrencilerin dil becerilerini incelemeye yönelik yapılan çalışmaların çoğu makale türünde olduğu,
çalışmaların nicel yöntemlerle yapıldığı ve yıllara göre çalışma sayısında artış olduğu ortaya çıkmıştır.
Çalışmaların çoğunlukla 6-10 hafta sürdüğü ilkokul öğrencileri ile yürütüldüğü ve çalışma grubunun
21-40 öğrenciden oluştuğu tespit edilmiştir. Çalışmalarda çoğunlukla ölçek ler yardımıyla veri toplandığı
ortaya çıkmıştır. Çalışmalarda daha çok yazma becerisi ile ilgili sonuca ulaşıldığı ve bunlardan çoğunda
özel yetenekli öğrencilerin yazma becerilerinin geliştiği tespit edilmiştir. Çalışmaların önerilerinde ise
özel yetenekli öğrencilerin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmalar yapılması
gerektiği, gelecekte de yazma becerilerini geliştirmek için uygulamaya dayalı çalışmalar yapılması
gerektiği önerisinde bulunulduğu ortaya çıkmıştır.