Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Karagözoğlu N., Üçel Z.

13. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Tokat, Türkiye, 15 - 17 Mayıs 2025, ss.111-112, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tokat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.111-112
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Vatandaş ya da vatandaşlık kavramı yaşanılan zaman ve mekâna göre değişen kavramlardır. Her ülkenin/devletin vatandaşından beklediği sorumluluklar veya vatandaşına tanıdığı yetki ve menfaatlerin farklılaşması vatandaşın sahip olması gereken özelliklerin de farklılaşmasına neden olmaktadır. Vatandaşlık okuryazarlığı, toplumsal yaşamda bireyin sahip olduğu hak ve sorumluluklar ile hakların nasıl kullanılacağına ve sorumluluklarını nasıl yerine getireceğine yani toplumsal yaşama nasıl aktif olarak katılacağına yönelik bilgi, beceri ve tutumlar bütünüdür. Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli doğrultusunda gerçekleştirilmiş olup verilerin toplanmasında Karadağ ve Kapusızoğlu (2022) tarafından geliştirilen “Vatandaşlık Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri, Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde öğrenim gören ve gönüllülük esasına göre araştırmaya katılan 49’u erkek, 98’i kadın olmak üzere toplam 147 sosyal bilgiler öğretmen adayından elde edilmiştir. Verilerin analizi SPSS programı ile gerçekleştirilmiş; verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edildikten sonra betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın t-testi analizine göre, sosyal bilgiler öğretmen adayları arasında kadınlar hak arama boyutunda erkeklere göre anlamlı düzeyde daha yüksek vatandaşlık okuryazarlığına sahipken, sivil toplum kuruluşu üyesi olanların bilgi boyutunda daha yüksek puan aldığı görülmüştür. ANOVA sonuçlarına göre, vatandaşlık okuryazarlığının sınıf seviyesine göre değişmediği, anne eğitim düzeyi arttıkça bilgi ve eylem boyutlarında artış eğilimi gösterdiği ancak baba eğitim düzeyinin anlamlı bir etkisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda gelecekteki çalışmalarda vatandaşlık okuryazarlığını etkileyen değişkenlerin farklı yöntemlerle incelenmesi, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının vatandaşlık okuryazarlık düzeylerini artırmak amacıyla sivil toplum kuruluşu faaliyetlerine katılımının sağlanması ve sosyoekonomik faktörler dikkate alınarak öğretmen adaylarına yönelik kapsayıcı programların geliştirilmesi önerilmektedir.