Müzik Aygıt ve Yazılımlarının Kullanımının İlahiyat Fakültesi Musiki Derslerinde Öğrenme Sürecine Katkısı


Yüner H.

Uluslararası Orta Anadolu Sempozyumu, Yozgat, Türkiye, 16 - 18 Mayıs 2024, ss.1-2

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Yozgat
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yapay zekâ uygulamalarıyla zirve yapan dijitalleşme süreci hemen her alanda olduğu gibi müzikte de etkin şekilde kendini göstermektedir. Uzun yıllardır gerek stüdyo çalışmalarında gerekse sahne performanslarında oldukça etkin şekilde kullanılan aygıtlar ve yazılımlar, müzikte sonu gelmez bir üretkenlik alanı açmıştır. Müzikteki teknoloji transferinin etkili şekilde karşılık bulduğu alanlardan bir tanesi de müzik eğitimidir. Eğitimin çeşitli kademe ve kategorilerinde zaten fazlaca yer bulan dijitalleşme, müzik eğitimi sürecinde de oldukça fonksiyonel bir rolün sahibi olmuştur. Konservatuvar, Güzel Sanatlar ve Eğitim Fakülteleri müzik bölümlerinde kullanılmaya oldukça elverişli hem nazari hem de icrai yönden eğitim sürecine büyük katkı sağlayan birçok müzik yazılımı geliştirilmiştir. İlahiyat fakülteleri her ne kadar Tefsir, Hadis, İslam Hukuku vs. gibi Temel İslam Bilimleri derslerinden ibaretmiş tasavvuruyla yalnız dini bilimlerin öğretildiği eğitim kurumları olarak algılansa da bu fakültelerde Felsefi bilim dallarının yanında İslam Tarihi ve Sanatları bölümü bünyesinde oldukça şümullü bir müfredatla, özellikle mezun olan öğrencilerin mesleki yeterliliklerini doğrudan etkileyen sanat eğitimleri de yer almaktadır. Türk Din Musikisi Anabilim Dalı’ında okutulan müzik dersleri, buradan mezun olan öğrencilerin gerek Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlarda yapacakları öğretmenlik mesleğinde gerekse Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde yerine getirecekleri İmam-Hatip, Müezzin Kayyım ve Kur’an-ı Kerim Öğreticiliği gibi mesleklerde kaçınılmaz olarak icra edecekleri başta Kur’an-ı Kerim tilaveti olmak üzere Ezan, Sala ve Mevlit gibi Dini Mûsikî formlarını teknik açıdan doğru ve estetik bir üslupla uygulayabilme becerisini kazanabilmeleri açısından oldukça mühim bir yere sahiptir. Bu çalışmada, müzik teknolojileri kategorisinde yer alan aygıt ve yazılımların İlahiyat fakültesi müfredatındaki müzik derslerinde kullanımının, öğrenme sürecine katkısı, Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi özelinde ele alınarak sürece etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu şekilde, yalnızca akustik enstrümanlar kullanılarak geleneksel yöntemlerle yapılan müzik eğitimine nispetle ne tür farklılıkların oluştuğu ortaya konulmuş olacak, bu alana has geliştirilebilecek yazılımların niteliğini belirlemede faydalı olabilecek bazı ön verilerin tespit edilmesi mümkün olacaktır.