Uluslararası Orta Anadolu Sempozyumu, Yozgat, Turkey, 16 - 18 May 2024, pp.1-2
Yapay
zekâ uygulamalarıyla zirve yapan dijitalleşme süreci hemen her alanda olduğu
gibi müzikte de etkin şekilde kendini göstermektedir. Uzun yıllardır gerek
stüdyo çalışmalarında gerekse sahne performanslarında oldukça etkin şekilde
kullanılan aygıtlar ve yazılımlar, müzikte sonu gelmez bir üretkenlik alanı
açmıştır. Müzikteki teknoloji transferinin etkili şekilde karşılık bulduğu
alanlardan bir tanesi de müzik eğitimidir. Eğitimin çeşitli kademe ve
kategorilerinde zaten fazlaca yer bulan dijitalleşme, müzik eğitimi sürecinde
de oldukça fonksiyonel bir rolün sahibi olmuştur. Konservatuvar, Güzel Sanatlar
ve Eğitim Fakülteleri müzik bölümlerinde kullanılmaya oldukça elverişli hem
nazari hem de icrai yönden eğitim sürecine büyük katkı sağlayan birçok müzik
yazılımı geliştirilmiştir. İlahiyat fakülteleri her ne kadar Tefsir, Hadis,
İslam Hukuku vs. gibi Temel İslam Bilimleri derslerinden ibaretmiş tasavvuruyla
yalnız dini bilimlerin öğretildiği eğitim kurumları olarak algılansa da bu
fakültelerde Felsefi bilim dallarının yanında İslam Tarihi ve Sanatları bölümü
bünyesinde oldukça şümullü bir müfredatla, özellikle mezun olan öğrencilerin
mesleki yeterliliklerini doğrudan etkileyen sanat eğitimleri de yer almaktadır.
Türk Din Musikisi Anabilim Dalı’ında okutulan müzik dersleri, buradan mezun
olan öğrencilerin gerek Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı kurumlarda yapacakları
öğretmenlik mesleğinde gerekse Diyanet İşleri Başkanlığı bünyesinde yerine
getirecekleri İmam-Hatip, Müezzin Kayyım ve Kur’an-ı Kerim Öğreticiliği gibi
mesleklerde kaçınılmaz olarak icra edecekleri başta Kur’an-ı Kerim tilaveti
olmak üzere Ezan, Sala ve Mevlit gibi Dini Mûsikî formlarını teknik açıdan
doğru ve estetik bir üslupla uygulayabilme becerisini kazanabilmeleri açısından
oldukça mühim bir yere sahiptir. Bu çalışmada, müzik teknolojileri kategorisinde
yer alan aygıt ve yazılımların İlahiyat fakültesi müfredatındaki müzik
derslerinde kullanımının, öğrenme sürecine katkısı, Bozok Üniversitesi İlahiyat
Fakültesi özelinde ele alınarak sürece etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır.
Bu şekilde, yalnızca akustik enstrümanlar kullanılarak geleneksel yöntemlerle yapılan
müzik eğitimine nispetle ne tür farklılıkların oluştuğu ortaya konulmuş olacak,
bu alana has geliştirilebilecek yazılımların niteliğini belirlemede faydalı
olabilecek bazı ön verilerin tespit edilmesi mümkün olacaktır.