Fosil yakıtların tükenme tehlikesi, bu yakıtlardan enerji üretimi ile havaya salınan sera gazlarının küresel iklim değişikliğine olumsuz etkileri ve ekolojik dengenin sarsılması nedenlerinden dolayı alternatif yakıtların kullanımı hayati önem kazanmıştır. Alternatif yakıtlardan biri olan biyodizel; uygun emisyon ve yanma profili, karbon nötr özelliği, yüksek parlama noktası, çok yönlü kullanımı nedeniyle son zamanlarda büyük ilgi görmektedir. Bu çalışmada, kenevir yağının, sodyum hidroksit ve potasyum hidroksit varlığında, metanol ile reaksiyonu sonucunda biyodizel üretimi gerçekleştirilmiştir. Her iki katalizörün en uygun biyodizel sentezi için katalizör ağırlığı (0,4–1,0 %ağ.), alkol:yağ molar oranı (3:1–9:1), reaksiyon sıcaklığı (30–60°C) ve reaksiyon süresi (30–75 dk.) parametreleri klasik metot kullanılarak optimize edilmiştir. Sodyum hidroksit ile yapılan denemelerde %94.89 biyodizel verimi elde edilirken, potasyum hidroksit kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada %95,91 biyodizel verimi sağlanmıştır. Optimum sonuçlarda üretilen yakıtlar dizel yakıtı ile hacimsel olarak %10, %20, %30, %40, %50, %60, %70, %80 ve %90 oranlarında harmanlanmış ve karışım yakıtların 40°C’de kinematik viskozite değerleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, karışım yakıtların ASTM D6751 ve EN 14214 standartlarına uygun olduğu ve sodyum hidroksit ile üretilen yakıtların potasyum hidroksitle elde edilen yakıtlara göre daha düşük kinematik viskoziteye sahip olduğu tespit edilmiştir.
The use of alternative fuels has become vitally important due to the danger of depletion of fossil fuels, the negative effects of greenhouse gases released into the air through energy production from these fuels on global climate change, and the disruption of ecological balance. Biodiesel, one of the alternative fuels; has recently attracted great attention due to its suitable emission and combustion profile, carbon neutral feature, high flash point, and versatile use. In this study, biodiesel was produced as a result of the reaction of hemp oil with methanol in the presence of sodium hydroxide and potassium hydroxide. For the most suitable biodiesel synthesis of both catalysts, catalyst weight (0.4–1.0 wt%), alcohol: oil molar ratio (3:1–9:1), reaction temperature (30–60 °C), and reaction time (30–75 min.) were determined. min.) parameters were optimized using the classical method. While 94,89% biodiesel yield was obtained in the trials conducted with sodium hydroxide, 95.91% biodiesel yield was achieved in the study using potassium hydroxide. The fuels produced with optimum results were blended with diesel fuel at 10%, 20%, 30%, 40%, 50%, 60%, 70%, 80% and 90% by volume, and the kinematic viscosity values of the blended fuels at 40°C were determined. As a result, it was determined that the blended fuels comply with ASTM D6751 and EN 14214 standards and that fuels produced with sodium hydroxide have lower kinematic viscosity than fuels obtained with potassium hydroxide.