COVID-19 PANDEMİ DÖNEMİNDEKİ UZAKTAN EĞİTİMDE YAŞANAN ORGANİZASYON GÜÇLÜKLERİNE İLİŞKİN BİR PAYDAŞ OLARAK YÖNETİCİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Berkant H. G., Özdoğan A. Ç.

14.Uluslararası Sosyal Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Mayıs 2023, ss.888

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.888
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVID-19 pandemi döneminde küresel düzeyde yaşanan sorunlar arasında eğitim sistemindeki aksaklıklar yer almaktadır. Bu durum Türk eğitim sisteminde özellikle uzaktan eğitim alt yapısındaki yetersizliklerde ve organizasyon sorunlarında ön plana çıkmıştır. Bu sorunların belirlenmesi ve giderilmesinde eğitim yöneticilerinin rolünün önemli olduğu düşüncesinden hareketle tasarlanan çalışmanın genel amacı, COVID-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitimde yaşanan organizasyon güçlüklerine ilişkin yönetici görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup, Adana, İstanbul, Ankara, İzmir ve Yozgat illerinde görev yapan, ikisi il milli eğitim müdürlüğü yetkilisi, 18’i çeşitli kademelerde görevli müdür ve müdür yardımcısı olan toplamda 20 yöneticiden oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, COVID-19 pandemi dönemindeki eğitim organizasyonunda güçlük yaşama durumuyla ile ilgili olarak okul yöneticileri güçlüklerin yaşandığı ve yaşanmadığı durumlar olduğunu belirtmişlerdir. Okul yöneticileri güçlüklerin yaşandığı durumlar arasında okul bütçe yetersizliği, öğretmenlerin duyarsızlığı, öğrencilere ulaşamama, anlık kararların alınması, teknoloji kullanımında yaşanan sorunların olduğunu belirtirlerken, güçlük yaşanmayan durumlar arasında etkili iletişim kurulması, koordineli çalışma, özveride bulunma, MEB’in etkili süreç yönetimi ve kurum kültürünün varlığı gibi durumlar olduğunu ileri sürmüşlerdir. Örneklemde yer alan il milli eğitim yetkilileri ise güçlüklerin yaşandığı durumlar üzerinde durmuş, özellikle öğrenci ve öğretmenlere ulaşmada sorun yaşandığını belirtmişlerdir. Ulaşılan sonuçlar dikkate alındığında, uzaktan eğitime ayrılan bütçenin ayrılması ve alt yapının güçlendirilmesi, uzaktan eğitimle ilgili olarak öğrenci ve öğretmenlerin bilinçlendirilmesi ve teknoloji kullanımı becerilerinin kazandırılması önerilebilir.

Education managers as stakeholder of education have important role to overcome the encountered problems by organizing the education process. Educational hitches take place           among the problems encountered during COVID-19 pandemic. This situation comes to the forefront especially about the inadequacies of substructure of distance education and the organization problems. The main purpose of this study, based on the idea of education managers have an important role about the determination and elimination of these problems, is to investigate the managers’ opinions on organization difficulties encountered in distance education during COVID-19 pandemic. Interview method is used as a qualitative research method in the study. The sample of the study is determined by using convenience sampling model and consists of 20 managers working in Adana, İstanbul, Ankara, İzmir, and Yozgat, two of them are authorities of provincial directorate for national education, 18 of them are principal and assistant principal working in various grades of schools. Semi structured interview form is used to collect data. The data is analysed by content analysis method. The obtained findings show that school principles declared the situations both having and not having difficulties. They stated the difficulties as inadequacy of school budget, insensitivity of teachers, fail to reach the students, making a snap decision, the problems encountered during use of technology. On the other hand, it is stated that they didn’t have difficulties about communicating efficiently, working coordinately, self sacrifice, efficient process management of Ministry of National Education, and the existence of institution culture. The rest of the sample including the authorities of provincial directorate for national education especially declared the difficulties about the fail to reach the students and teachers. In terms of the results it may be proposed that, the budget and substructure of distance education may be increased, the consciousness of students and teachers may be raised, and the ability of technology usage may be gained.