14.Uluslararası Sosyal Beşeri ve Eğitim Bilimleri Kongresi, İstanbul, Türkiye, 20 - 21 Mayıs 2023, ss.888
COVID-19 pandemi döneminde küresel düzeyde yaşanan
sorunlar arasında eğitim sistemindeki aksaklıklar yer almaktadır. Bu durum Türk
eğitim sisteminde özellikle uzaktan eğitim alt yapısındaki yetersizliklerde ve
organizasyon sorunlarında ön plana çıkmıştır. Bu sorunların belirlenmesi ve
giderilmesinde eğitim yöneticilerinin rolünün önemli olduğu düşüncesinden
hareketle tasarlanan çalışmanın genel amacı, COVID-19 pandemi dönemindeki
uzaktan eğitimde yaşanan organizasyon güçlüklerine ilişkin yönetici
görüşlerinin incelenmesidir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden görüşme
yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi kolay ulaşılabilir örnekleme
yöntemi ile belirlenmiş olup, Adana, İstanbul, Ankara, İzmir ve Yozgat
illerinde görev yapan, ikisi il milli eğitim müdürlüğü yetkilisi, 18’i çeşitli
kademelerde görevli müdür ve müdür yardımcısı olan toplamda 20 yöneticiden
oluşmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan
veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
COVID-19 pandemi dönemindeki eğitim organizasyonunda güçlük yaşama durumuyla
ile ilgili olarak okul yöneticileri güçlüklerin yaşandığı ve yaşanmadığı
durumlar olduğunu belirtmişlerdir. Okul yöneticileri güçlüklerin yaşandığı
durumlar arasında okul bütçe yetersizliği, öğretmenlerin duyarsızlığı,
öğrencilere ulaşamama, anlık kararların alınması, teknoloji kullanımında
yaşanan sorunların olduğunu belirtirlerken, güçlük yaşanmayan durumlar arasında
etkili iletişim kurulması, koordineli çalışma, özveride bulunma, MEB’in etkili
süreç yönetimi ve kurum kültürünün varlığı gibi durumlar olduğunu ileri
sürmüşlerdir. Örneklemde yer alan il milli eğitim yetkilileri ise güçlüklerin
yaşandığı durumlar üzerinde durmuş, özellikle öğrenci ve öğretmenlere ulaşmada
sorun yaşandığını belirtmişlerdir. Ulaşılan sonuçlar dikkate alındığında,
uzaktan eğitime ayrılan bütçenin ayrılması ve alt yapının güçlendirilmesi,
uzaktan eğitimle ilgili olarak öğrenci ve öğretmenlerin bilinçlendirilmesi ve
teknoloji kullanımı becerilerinin kazandırılması önerilebilir.
Education managers as
stakeholder of education have important role to overcome the encountered problems
by organizing the education process. Educational hitches take place among
the problems encountered during COVID-19 pandemic. This situation comes to the
forefront especially about the inadequacies of substructure of distance
education and the organization problems. The main purpose of this study, based
on the idea of education managers have an important role about the
determination and elimination of these problems, is to investigate the
managers’ opinions on organization difficulties encountered in distance
education during COVID-19 pandemic. Interview method is used as a qualitative
research method in the study. The sample of the study is determined by using
convenience sampling model and consists of 20 managers working in Adana,
İstanbul, Ankara, İzmir, and Yozgat, two of them are authorities of provincial
directorate for national education, 18 of them are principal and assistant
principal working in various grades of schools. Semi structured interview form
is used to collect data. The data is analysed by content analysis method. The obtained
findings show that school principles declared the situations both having and
not having difficulties. They stated the difficulties as inadequacy of school
budget, insensitivity of teachers, fail to reach the students, making a snap
decision, the problems encountered during use of technology. On the other hand,
it is stated that they didn’t have difficulties about communicating
efficiently, working coordinately, self sacrifice, efficient process management
of Ministry of National Education, and the existence of institution culture. The
rest of the sample including the authorities of provincial directorate for
national education especially declared the difficulties about the fail to reach
the students and teachers. In terms of the results it may be proposed that, the
budget and substructure of distance education may be increased, the
consciousness of students and teachers may be raised, and the ability of
technology usage may be gained.