I. Uluslararası Soğuk Savaş Sonrası Sosyal, Ekonomik ve Siyasal Gelişmeler Bağlamında Güney Kafkasya Sempozyumu, İzmir, Turkey, 1 - 02 April 2021, pp.511-524
The European
Union (EU) has started to closely monitor the South Caucasus Region after the
Cold War, and the Rose Revolution in Georgia, the control of energy resources
and security problems have been effective in the relationship between the EU
and the region. The aim of the EU's policies towards the countrys in the region
is to get them adopted the common values (democracy, rule of law, respect for
human rights and fundamental rights) determined in the agreements constituting
the EU law and produce projects in order to become a center of attraction. In
this context, the "Partnership and Cooperation Agreement", which
entered into force in 1999, forms the basis of the EU's Caucasus policy. In
this context, the "Partnership and Cooperation Agreement", which
entered into force in 1999, forms the ground of the EU's Caucasus policy. This
policy, which forms the basis for an economic, political, financial, social and
cultural convergence, has been supported by aid programs (TACIS, INOGATE and
TRACECA) in various fields (economy, energy, transportation). The
EU continued to be effective on the Caucasus Region with the "European
Security and Cooperation Strategy" in 2003 and Azerbaijan, Armenia and
Georgia were included in the "Neighborhood Policy" in the EU General
Affairs Council on June 14, 2004. Programs and action
plans carried out within the scope of agreements and policies focused mostly on
the rehabilitation of the region with financial assistance for technical and
infrastructure works.
Although the EU wants to have a say in the solution of the
problems of the region and in the control of energy resources more and more
every day.
The aim of this study, This study outlines the EU's policy
towards creating a safe and harmonious space in the South Caucasus and
evaluates with the main lines on current developments. The attitude of the EU
in the face of the events in the region will help to outline the South Caucasus
politics.
Avrupa Birliği
(AB) Soğuk Savaş sonrasında Güney Kafkasya Bölgesini yakından izlemeye
başlamış, Gürcistan’da gerçekleşen Gül Devrimi, enerji kaynaklarının kontrolü
ve güvenlik sorunları AB ile bölgenin ilişkisinde etkili olmuştur. AB’nin
bölgeye yönelik politikalarının amacı AB hukukunu oluşturan anlaşmalarda tespit
edilen ortak değerlerini (demokrasi, hukukun üstünlüğü, insan haklarına ve
temel haklara saygı) benimsetmek ve cazibe merkezi olmak maksadıyla projeler
üretmek bulunmaktadır. Bu kapsamda 1999’da yürürlüğe giren ‘Ortaklık ve İşbirliği Anlaşması’
AB’nin Kafkasya politikasının temelini oluşturmaktadır. Ekonomik, siyasi, mali,
sosyal ve kültürel bir yakınlaşmanın zeminini oluşturan bu politika, çeşitli
alanlarda (ekonomi, enerji, ulaşım) yardım programları (TACIS, INOGATE ve
TRACECA) ile desteklenmiştir. AB, Kafkasya Bölgesi üzerinde etkili olmaya 2003
yılındaki “Avrupa Güvenlik ve İşbirliği Stratejisi” ile devam etmiş ve 14
Haziran 2004’te AB Genel İşler Konseyi’nde Azerbaycan, Ermenistan ve Gürcistan
‘Komşuluk Politikası’ kapsamına alınmıştır. Anlaşmalar ve politikalar
kapsamında yürütülen programlar ve eylem planları daha çok teknik ve altyapı
çalışmalarına yönelik mali yardımlarla bölgenin rehabilitasyonu üzerine
yoğunlaşmıştır. AB her geçen gün bölgede daha etkili olarak hem bölgenin
sorunlarının çözümünde hem de enerji kaynaklarının kontrolünde söz sahibi olmak
istese de bunu başaramamıştır. Bu çalışmanın amacı, AB’nin Güney Kafkasya’da
izlediği, güvenli ve uyumlu bir alan yaratmaya yönelik politikasını
güncel gelişmeler üzerinden ana hatları ile ele alarak incelemektir. Bölgede
yaşanan olaylar karşısında AB’nin sergilediği tutum Güney Kafkasya siyasetinin
ana hatlarını belirlemede yardımcı olacaktır.