SÜLEYMAN DEMIREL ÜNIVERSITESI VIZYONER DERGISI, vol.14, no.39, pp.946-967, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Religion as a social phenomenon,
although relatively changing, has a potential power in every society that is
effective in many issues from the social relations established by individuals
to their individual and social behaviors, from the attitudes they adopt in the
face of the events or situations they experience to the legitimization of their
relevant roles together with their status or position. Thanks to this power,
religion also performs many functions necessary for the construction of
everyday life. However, the scope of these functions varies according to the
socialization backgrounds of individuals and their capacity to represent
religion. The study focuses on whether the use and usage areas of religion or
religious values as a social capital differs according to generations. The
field data of the study are collected from the central district of Isparta
province and the rural areas within the borders of the adjacent area. The data
obtained as a result of the application of the questionnaire created to test
the hypotheses of the research to the subjects are analyzed by using the
chi-square independence test. By analyzing the data obtained during the
application phase of the research, it is determined that the effect of religion
or religious values on family relations, neighborly and friendship relations
and relationships established in the shopping process differs in certain
proportions according to generations. In addition, it is determined that
generations have different thoughts about showing that they are a believer in
social environments that enter and exit in daily life. As an example,
considered in this direction it is observed that the expressions used in the
salutation behavior, which is also a religious symbol, and the environments in
which these expressions are used differ according to generations.
Toplumsal bir olgu
olarak din, görece değişmekle birlikte her toplumda bireylerin kurdukları
sosyal ilişkilerden bireysel ve toplumsal davranışlarına, yaşadıkları olay veya
durumlar karşısında takındıkları tavırlardan statü ya da konumlarıyla birlikte
ilgili rollerinin meşrulaştırılmasına kadar birçok konuda etkili olan
potansiyel bir güce sahiptir. Bu gücü sayesinde din, aynı zamanda gündelik
yaşamın inşası için gerekli olan birçok işlevi de yerine getirmektedir. Ancak
söz konusu işlevlerin kapsamı, bireylerin sosyalleşme geçmişlerine ve dini
temsil kapasitelerine göre değişmektedir. Bu çalışma, toplumsal bir sermaye
olarak dinin veya dini değerlerin kullanımının ve kullanım alanlarının
kuşaklara göre farklılaşıp farklılaşmadığı üzerinedir. Araştırmanın alan
verileri Isparta ili merkez ilçesi ve mücavir alan sınırları içindeki kırsal
kesimden toplanmıştır. Araştırmanın uygulama aşamasında elde edilen veriler
analiz edilerek; dinin ya da dini değerlerin aile içi ilişkilere, komşuluk ve
arkadaşlık ilişkilerine ve alışveriş sürecinde kurulan ilişkilere yönelik
etkisi, kuşaklara göre belli oranlarda farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca
gündelik hayatta girip çıkılan sosyal ortamlarda inançlı bir kişi olduğunun
belli edilmesi ya da gösterilmesi hususunda da kuşakların farklı düşüncelere
sahip oldukları saptanmıştır. Bu doğrultuda ele alınan bir örnek olarak; dini
bir sembol özelliği de olan selam verme davranışında kullanılan ifadelerin ve
bu ifadelerin kullanıldığı ortamların kuşaklara göre farklılaştığı görülmüştür.