(INCES) VII. International Science Culture and Education Congress, Antalya, Turkey, 28 April - 01 May 2024, pp.65, (Summary Text)
The aim of the study is to determine the general belonging levels of university students and to examine whether the mean scores of the subscales of general belonging differ according to various variables. The research was designed according to the screening model approach. The research group consists of a total of 506 university students, 418 (%82.6) female and 88 (%17.4) male. 281 (%55.5) associate degree students and 225 (%45.5) undergraduate students participated in the research. The mean age of the research group is 20.04. “General Belonging Scale” and “Personal Information Form” were used in collecting the data. In the analysis and interpretation of the data; independent samples t test and one-way analysis of variance (ANOVA) were used. According to the findings; the students' acceptance and rejection mean scores do not differ according to gender, education level, age and father's education level. It has been revealed that the acceptance and rejection mean scores of university students differ significantly according to the perceived parental attitude and the mother's education level. While there is a significant difference in the acceptance mean scores according to the mother-father living together situation, the rejection mean scores do not differ. The findings obtained are discussed based on the literature.
Araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin genel aidiyet düzeylerinin belirlenmesi ve genel aidiyetin alt ölçeklerinin puan ortalamalarının çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesidir. Araştırma tarama modeli yaklaşımına göre oluşturulmuştur. Araştırma grubu, 418 (%82.6) kadın ve 88 (%17.4) erkek olmak üzere toplam 506 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmaya 281 (%55.5) önlisans ve 225 (%45.5) lisans öğrencisi katılmıştır. Araştırma grubunun yaş ortalaması 20.04’tür. Verilerin toplanmasında; “Genel Aidiyet Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanmasında; bağımsız gruplar t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin kabul edilme ve reddedilme puan ortalamaları cinsiyete, eğitim düzeyine, yaşa ve baba eğitim düzeyine göre farklılaşmamaktadır. Üniversite öğrencilerinin kabul edilme ve reddedilme puan ortalamalarının, algılanan anne-baba tutumuna ve annenin eğitim düzeyine göre anlamlı olarak farklılaştığı ortaya çıkmıştır. Kabul edilme puan ortalamalarının; anne-babanın beraber yaşama durumuna göre anlamlı bir fark ortaya çıkarken, reddedilme puan ortalamaları farklılaşmamaktadır. Elde edilen bulgular, literatüre dayalı olarak tartışılmıştır.