EURASIAN JOURNAL OF PULMONOLOGY, cilt.11, sa.3, ss.97-104, 2009 (Hakemli Dergi)
Amaç: Bu çal›flma, Tokat Gaziosmanpafla Üniversitesi ö¤rencilerinin sigara konusundaki tutum ve davran›fllar›n› incelemek, sigara içicili¤inin sosyo-demografik özellikler ile iliflkisini araflt›rmak, nikotin ba¤›ml›l›¤› konusundaki subjektif de¤erlendirmeleri Fagerström Nikotin Ba¤›ml›l›k Testi (FNBT) ile karfl›laflt›rmak amac›yla yap›lm›flt›r. Gereç ve yöntem: Çal›flmam›zda, GOP Üniversitesi bünyesindeki alt› fakülteye ba¤l› 24 bölümdeki ö¤rencilere, demografik verilerini ve sigara al›flkanl›klar›n› sorgulayan anket formu da¤›- t›ld›. Sigara anket formu, alt›s› FNBT sorular›, ikisi ö¤rencilerin alkol kullan›mlar› ilgili olmak üzere, 26 sorudan oluflmaktayd›. Bulgular: Çal›flmaya dahil edilen 1870 ö¤rencinin %53’ü erkekti ve yafl ortalamalar› 21.2±2 idi. Sigara içmeyi deneyenlerin %55’i ilk denemelerini 15 yafl›na kadar, %87’si 18 yafl›na kadar yapm›flt›. Düzenli sigara içme yayg›nl›¤› genel olarak %36, erkeklerde %46, k›zlarda %24 idi ve fark anlaml›yd› (p<0.001). Sigara içenlerin %22’si ilk kez üniversitede sigaraya bafllam›flt›. Günde içtikleri sigara miktar›n› “çok” ve kendilerini “sigara ba- ¤›ml›s›” olarak tan›mlayan ö¤rencilerin FNBT skorlar› anlaml› derecede daha yüksek bulundu (p<0.001). Ö¤rencilerin %24’ü alkol kullan›yordu. Ev ortam›nda sigara içilmesi, annenin e¤itimli olmas›, okul performans›n›n kötü olmas› ve alkol kullan›m›, sigara içicili¤i ile iliflkili bulundu. Ayr›ca annesi sigara içen çocuklar›n daha fazla nikotin ba¤›ml›s› olduklar› saptand›. Sonuç: Sigara içenlerin önemli bir bölümü sigaraya ilk kez üniversitede bafllamaktad›r ve bu nedenle sigara karfl›t› çal›flmalar için üniversiteler öncelikli hedeflerden biri olmal›d›r. Ev ortam›nda sigara içilmesi, annenin e¤itimli olmas›, okul performans›n›n kötü olmas› ve alkol kullan›m›, sigara içicili¤i ile iliflkili bulunmufltur. Ö¤renciler nikotin ba¤›ml›l›klar›n› do¤ru alg›layabilmektedirler ve anneleri sigara içen ö¤renciler daha fazla nikotin ba¤›ml›s› olmaktad›r. Bu nedenle sigara karfl›t› kampanyalarda sigara içen annenin önemi özellikle vurgulanmal›d›r.