COĞRAFİ İŞARETLİ GIDA ÜRÜNLERİNİN BİLİNİRLİK DÜZEYİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ


Ayyıldız M., Tengiz Z. M.

INTERNATIONAL ASIAN CONGRESS ON CONTEMPORARY SCIENCES – X, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 10 - 14 Aralık 2024, ss.210-216, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Dubai
  • Basıldığı Ülke: Birleşik Arap Emirlikleri
  • Sayfa Sayıları: ss.210-216
  • Yozgat Bozok Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Günümüzde iklim değişikliği ve pandemi gibi sorunlar tüketicilerin daha doğal, sağlıklı ve kaliteli gıda ürünleri arayışında olmalarına neden olmuştur. Yöresel ürünlerin genellikle katkı maddesiz, taze, doğal sunulması, tüketicilerin bu ürünlere eğilimlerini arttırmıştır. Bu ürünlerde standardın sağlanması ve kalitenin korunması adına coğrafi işaret etiketlemeleri kullanılabilmektedir. Bir fikri ve sınai mülkiyet hakkı olarak coğrafi işaret, belirli bir nitelik, ün veya diğer özellikleriyle kökeninin bulunduğu bir yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işaretlerdir. Bu çalışmanın amacı tüketicilerin coğrafi işaretli gıda ürünlerinin bilinirlik düzeylerinin ölçülmesidir. Bu amaçla çalışmada birincil veriler kullanılmıştır. Çalışma Ankara ili Merkez ilçelerinde (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı ve Yenimahalle) basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenen 384 tüketici ile gerçekleştirilmiştir. Tüketicilerle 2024 yılı Şubat ve Mart aylarında online anket ile çalışma verileri elde edilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre tüketiciler ambalaj etiketlerini okumakta (%85.7) ve etiketlerin gıda kalitesini ve güvenliğini garanti ettiği (%50.2) düşüncesindedir. Tüketicilerde coğrafi işaretli gıda ürünlerinin satın alımının gerçekleştiği (%64.1) ve bu ürünlerin üretici, tüketici, bölge ve ülkeye sağladığı avantajlar konusunda farkındalığın oluştuğu söylenebilmektedir. Coğrafi işaret tesciline sahip gıda ürünleri için daha fazla ödeme istekliliği bulunmasına rağmen denetimler konusunda endişelerin yaşandığı tespit edilmiştir.

In recent times, issues such as climate change and the pandemic have driven consumers to seek more natural, healthy, and high-quality food products. The fact that local products are generally presented without additives, fresh, and natural has increased consumer interest in these products. Geographical indication labeling can be used to ensure standards and maintain quality for these products. As a type of intellectual and industrial property right, a geographical indication refers to signs that identify a product as originating from a specific region, area, or country where a particular quality, reputation, or other characteristics of the product are inherently linked to its geographical origin. The purpose of this study is to measure the awareness levels of consumers regarding geographically indicated food products. For this purpose, primary data were used in the study. It was conducted with 384 consumers in the central districts of Ankara (Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, and Yenimahalle), selected through a simple random sampling method. The data were collected via an online survey conducted in February and March of 2024. According to the results, consumers tend to read packaging labels (85.7%) and believe that labels guarantee food quality and safety (50.2%). It was found that 64.1% of consumers have purchased geographically indicated food products and that there is awareness of the advantages these products provide to producers, consumers, the region, and the country. Although consumers expressed a willingness to pay more for food products with geographical indication registration, concerns regarding inspections were also noted.