Beden eğitimi öğretmenlerinin stres kaynakları, stres tepkileri ve stresle başetme yolları (Hatay ili uygulaması)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ TEMİZ

Danışman: Suat Karaküçük

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Hatay ili Merkez Antakya ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda 2004-2005 Eğitim-Öğretim yılı itibariyle halen görev yapmakta olan beden eğitimi öğretmenlerinin, stres kaynaklarını, stres tepkilerini ve stresle baş etme yollarına ilişkin algılan ve bu algılarının cinsiyet faktörüne göre farklılık gösterip göstermediğini araştırmaktır. Araştırmaya 40 okulda görev yapan 60 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Araştırmada "Minnesota Öğretmen Gerilimi Envanteri" adlı liker tipi ölçme aracı kullanılmıştır. Amaca ulaşmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. 1. Beden eğitimi öğretmenlerinin stres kaynaklarına ilişkin algıları nelerdir ? 2. Beden eğitimi öğretmenlerinin stres tepkilerine ilişkin algılan nelerdir? 3. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etme yollarına ilişkin algıları nelerdir? 4. Beden Eğitimi öğretmenlerinin stres kaynaklan, stres tepkileri ve stresle başetme yollarına ilişkin algılan cinsiyet faktörüne göre değişkenlik göstermekte midir? Araştırmada veri analizinde SPSS paket istatistik programı kullanılmıştır. Veri analizi sonucu ulaşılan başlıca sonuçlar şunlardır: 1. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres kaynaklan önem derecesine göre;89 Beden eğitimi öğretmenlerinde en yüksek stres kaynağı başarılı öğretmenlerin ödüllendirilmemesi olarak ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek ikinci stres kaynaklan, eğitim sistemini değiştirme güç ve yetkisinin olmaması olmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek üçüncü stres kaynağı ise mesleksel ilerlemede yeteneğin değil; politik görüş, sosyal ilişkiler ve benzeri özelliklerin dikkate alınması olmuştur, Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek dördüncü stres kaynağı maaşların düşüklüğü, olarak ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek beşinci stres kaynağı Ana-babaların tehdit ve baskılan olmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek altıncı stres kaynağı İşe başlarken karşılaşılan haksızlıklar şeklinde ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek yedinci stres kaynağı ana-babaların ilgisizliği olmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek sekizinci stres kaynağı öğrencilerin verileni anlamaması olarak ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek dokuzuncu stres kaynağı öğretmenlik mesleğinin saygınlığının düşük olması olmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin en yüksek onuncu stres kaynağı müdür, müfettiş, ana - baba ve benzeri kişilerin işime karışmaları şeklinde tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkileri; Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkilerinden birincisi yorgunluk ve bitkinlik olarak ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkilerinden ikincisi uyku ya da yeme sorunları olmuştur. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkilerinden üçüncüsü sinirlilik endişe olarak ortaya çıkmıştır. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkilerinden dördüncü sırada Başağrıları olmuştur.90. Beden eğitimi öğretmenlerinin en önemli stres tepkilerinden beşinci sırada önemsiz durumlarda bile öfkelenme şeklinde bulunmuştur. 3. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollar ise;. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollardan sportif etkinlikler birinci sırada yer almıştır.. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollardan Harekete geçmektense, beklemeye karar verme, ikinci sırada yer almıştır.. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollardan Duygularımı bir arkadaşla yada aileyle paylaşma, üçüncü sırada yer almıştır.. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollardan Kendini daha iyi hissetmek için değişik şeyler yapmak, (alışveriş, okuma, yürüme v.b), dördüncü sırada olmuştur.. Beden eğitimi öğretmenlerinin stresle baş etmede izledikleri en önemli yollardan Sinirli anların acısını başkalarından çıkarma beşinci sırada yer almıştır. 4. Beden Eğitimi öğretmenlerinin stres kaynaklarında cinsiyet faktörüne göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. 5. Beden Eğitimi öğretmenlerinin stres tepkilerinde cinsiyet faktörüne göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir. 6. Beden Eğitimi öğretmenlerinin stresle başetme yollarında cinsiyet faktörüne göre anlamlı bir farklılık görülmemiştir.