TÜRKİYE VE ARNAVUTLUK`TAKİ ÜNİVERSİTE YÖNETİCİLERİNİN ÖĞRETİMSEL LİDERLİK ROLLERİNİN KARSILASTIRILMASI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kseanela SOTİROFSKİ

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu arastırma ile, Türkiye ve Arnavutluk`taki yüksek öğretim kurumlarında görev yapan yöneticilerin öğretimsel liderlik rolleri ve bu roller arasındaki anlamlı farklılıkların ölçülmesi amaçlanmıstır. Arastırmanın örneklemi olarak, Türkiye ve Arnavutluk`taki yüksek öğretim kurumlarinda görev yapan 613 öğretim üyesi alınmıstır ve 613 anketin istatistiksel değerlendirilmesi yapılmıstır. Arastırmada bilgi toplama aracı olarak, iki bölümden olusan anket kullanılmıstır. Birinci bölüm kisisel bilgilerden, ikinci bölüm ise yöneticilerin; üniversitenin misyonunu tanımlama, öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme ve olumlu üniversite iklimi olusturma rollerini ölçmeye yönelik sorulardan olusmaktadır. Anketin uygulanması sonrası, toplanan veriler SPSS 11.5 (Statistical Packet for Social Sciences) programına aktarılmıstır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma ve çift yönlü varyans analizi hesaplandı. Sonuçlar p<.01 düzeyinde test edildi. Arastırmanın sonucunda, Arnavut ve Türk öğretim üyelerinin, yöneticilerin öğretim liderliği rollerine iliskin algıları ayrı ayrı değerlendirildiğinde; üniversitenin misyonunu tanımlama, öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme ve olumlu üniversite iklimi olusturma algılama düzeylerinde anlamlı bir farklılık görülmemistir. Aynı zamanda, bu üç boyutun bağımsız değiskenlerine göre ülkeler ayrı ayrı incelendiğinde de anlamlı bir farklılık bulunmamıstır. Arnavutluk ve Türkiye'deki öğretim üyelerinin algıları birlikte kıyaslandığında ise, anlamlı farklılık görülmüstür. Türkiye'deki ve Arnavutluk'taki üniversiteler görev yapan öğretim elemanlarının misyon tanımlama boyutu ile ilgili görüsleri incelendiğinde ülke değiskeninin; üniversitedeki kıdem, eğitim durumu ve üniversite türü ile birlikte ele alındığında anlamlı bir farklılık gösterdiği; mesleki kıdem, cinsiyet ve unvan değiskenleri ile birlikte ele alındığında ise anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir; ülke değiskeninin öğretim kaynağı olma ve öğretimi yönetme boyutu üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmakta, olumlu üniversite iklimi olusturma boyutu ile ilgili görüsleri incelendiğinde ise ülke değiskeninin; mesleki kıdem, üniversitedeki kıdem ve eğitim durumu ile birlikte ele alındığında anlamlı bir farklılık gösterdiği; cinsiyet, üniversite türü ve unvan ile birlikte ele alındığında ise anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir.