Geleneksel mahalli çocuk oyunları -Tokat ili örneği-


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 1998

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: METİN BAYRAK

Danışman: Suat Karaküçük

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Oyun, günümüzde farklı şekillerde tanımlanmaktadır. Tanımların farklı olması çeşidi bilim dallarına mensup kişilerin oyun konusuna de ğişik açılardan yaklaşmalarından kaynaklanmaktadır. Örneğin; bazıları oyunu fiziksel yönlerden ele alırken, psikologlar bir başka açıdan ele almışlardır. Kamuoyuna yakınlığı bakımından yani beden eğitimi ve spor anlayışı içinde oyun şu şekilde tanımlanabilir: Oyun, çocukların ve daha az ölçüde de büyüklerin, günlük geçim uğraşlarından ayırabildikleri boş zamanlarında, herhangi bir üretim çabası ya da başka çeşit hizmetleri zorunlu kılmadan, sadece eğlenme yolu ile dinlenmelerini sağlayan ey lemlerdir. Bilindiği gibi oyunlar yalnız insanlara özgü olmayıp hayvanlarında oynadığı bilinmektedir. Aslında oyan faaliyetleri biyolojik karakterli olsa bile hemen herkes tarafından yapılabilecek bir eğlence kaynağı ve boş zamanlan değerlendirme unsuru olarakta ele alınmaktadır.9 Bu çalışmanın temel amacı Tokat il sınırlarında zaman içinde kay bolmaya başlayan ve bugün sıkça oynanmayan çocuk oyunlarını, halen oynanmakta olup ileride bu çocuk oyunlarının çeşitli sebeplerden etki- lenip, bir parçada olsa kaybolmasını engellemeye yöneliktir. Araştırma tarama modeli ile yürütülmüştür. Konu ile ilgili litera türler incelenerek konu hakkında teorik bilgilere yer verilmiştir.Araştırmada Tokat İl sınırlan içinde büyük bir oranda çocuklar tara fından oynanan yüzyirmi 120) oyunların derlemesi ile birlikte bu oyunla rın kuralları, oynanış biçimleri ve kullanılan materyaller incelenmiştir. Çocuklar tarafından oynanan oyunlar hakkındaki bilgiler yetişkin (35 yaş ve üzeri) kişilerden yüzyüze görüşme metodu ile elde edilmiştir. Sonuç olarak gelenekteki çocuk oyunları, şehirleşmeyle beraber oy- nanmamaya, oynanan oyunlarında teknolojik gelişimlere (Televizyon daki yabancı programlar gibi) yenik düştüğü gözlenmiştir.