GENEL LİSELERDE GÖREV YAPAN İNGİLİZCE ÖĞRETMENLERİNİN MESLEKİ VE İLETİSİMSEL YETERLİKLERİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömer Faruk CANTEKİN

Danışman: NEZAHAT GÜÇLÜ

Özet:

Bu çalısmanın amacı, genel liselerde görev yapan İngilizce öğretmenlerinin mesleki ve iletisimsel yeterlik algı düzeyi ve bu yeterlikleri kullanma düzeyinin bazı değiskenler açısından incelenmesidir. Tarama modeline göre yürütülen bu çalısmada, genel liselerde görev yapan İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterliklerine iliskin algılama düzeyleri ile iletisimsel yeterliklerine iliskin algılama düzeylerine demografik değiskenlerinin etkileri arastırılmıstır. Arastırmanın evrenini, Ankara ili merkez ilçelerindeki genel liselerde 2007-2008 öğretim yılında görev yapan 404 İngilizce öğretmeni olusturmaktadır. Örnekleme asamasında her bir ilçe bir tabaka olarak kabul edilmis ve 163 öğretmen tabakalı örnekleme yöntemine göre seçilmistir. Arastırmada kullanılan veriler, arastırmacı tarafından gelistirilen bir anket aracılığıyla toplanmıstır. Anket, üç bölümden olusmaktadır. Birinci bölümde, arastırmaya katılan öğretmenlerin çesitli değiskenlere iliskin kisisel bilgileri; ikinci bölümde, öğretmenlerin İngilizce Alan Yeterlikleri ve İngilizce Öğretimi Yeterliklerine ve bu yeterlikleri Kullanabilme Düzeylerine iliskin ifadelerin yanı sıra, öğretmenlerin İngilizce alan ve öğretim yeterliklerini performansa dönüstürememelerinde bireysel ve okulla ilgili engellerin neler olabileceğine iliskin olarak öğretmenlerin kisisel görüslerine yer verilen açık uçlu bir soru ve üçüncü bölümde öğretmenlerin iletisimsel yeterliklerine iliskin ifadeler yer almıstır. Arastırma sonucunda, genel liselerde çalısan İngilizce öğretmenlerinin genel olarak mesleki yeterliklerinin kazanımına ve kullanabilmelerine iliskin algılama düzeylerinin üst düzeyinde olduğu bulunmustur. Ayrıca, öğretmenlerin mesleki yeterliklerini kullanabilmeleri önündeki bireysel engellerden en önemli üç engelin sırasıyla Zamanımın yetmemesi; haftalık ders saatlerinin fazla olması, Alan bilgisi konusunda yetersiz olmam ve Pratik yapacak yeterli imkânı bulamamam olduğu bulunmustur. Diğer yandan, arastırmada, öğretmenlerin iletisimsel yeterlik algılama düzeylerinin üst düzeyine yakın olduğu bulunmustur. Ancak, arastırmaya katılan öğretmenlerin iletisimsel yeterliklerine iliskin algılama düzeyleri mesleki yeterliklerine iliskin algılama düzeylerinden düsüktür. Öğretmenlerin mesleki yeterlik algılama düzeylerinin cinsiyet, mezun oldukları bölüm, hizmet yılı ve hizmet içi eğitim etkinliklerine katılma durumuna göre farklılık göstermediği ancak eğitim düzeyine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulasılmıstır.