Türkiye'de özel sektör kuruluşlarının spor sponsorluğu uygulamalarına yaklaşımları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİKRET SOYER

Danışman: Suat Karaküçük

Özet:

Bu araştırmanın amacı; halkla ilişkiler, reklam ve pazarlama iletişiminde önemli işlevler üstlenen sponsorluğu; gelişimi amaçlan ve uygulamaları açısından ele alarak ülkemizde faaliyet gösteren özel sektör kuruluşlarının spor sponsorluğundan beklentilerini, karşılaştıkları sorunları belirleyerek çözüm önerileri üretmektedir. Bu amaçla; ilgili yerli ve yabancı literatür taranarak araştırma problemi hakkında gerekli bilgilere yer verilmiştir. Ayrıca bir anket uygulanmış ve bu anket yoluyla elde edilen verilerle araştırmanın problemine çözüm aranmıştır. Araştırmanın çalışma evrenim Türkiye'de faaliyet gösteren bazı özel sektör kuruluşları, örneklemini ise tesadüfi yöntemle belirlenmiş olan 112 adet orta ölçekli özel sektör kuruluşu oluşturmaktadır. Araştırmada; frekans, yüzde, ağırlıklı ortalama, ve 0,05 anlamlılık düzeyinde Ki-Kare (x ) testleri kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde ve hesaplanmış değerlerin bulunmasında SPSS istatistik paket program kullanılmıştır. Sonuçta dünyada son 25 yıldır artan bir şekilde özel sektör kuruluşları tarafından uygulanan sponsorluğun ülkemizde son 10 yıldır uygulanmaya başlandığı, sponsorlukla ilgili yasal düzenlemelerin yetersiz olduğu, ekonomik istikrarsızlığın sponsorluk yatırımlarını olumsuz yönde etkilediği, aracı kurumların sayı ve nitelik olarak yetersiz olduğu tespit edilmiştir.