19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi, vol.2, no.3, pp.557-580, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Araştırmanın amacı öğretmen adaylarının öğrenme ve ders çalışma stratejilerinin; öğrenme
stillerine, fakülteye, bölüme ve cinsiyete göre değişme durumunu ortaya koymaktır. Araştırma
nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın
çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin Eğitim ve İlahiyat Fakültesi’nde ikinci sınıfta
öğrenim görmekte olan 389 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veriler “Öğrenme ve
Ders Çalışma Stratejileri Envanteri” ile “Öğrenme Stili Envanteri” kullanılarak toplanmıştır.
Verilerin analizinde betimsel istatistik, tek yönlü varyans analizi ve bağımsız gruplar t testi
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının özümseyen öğrenme stilini; bilgiyi
işleme, kendini test etme ve çalışma yardımcıları stratejilerini daha yoğun kullandıkları
belirlenmiş, ders çalışma ve öğrenme stratejilerinin alt boyutu olan tutum ile ayrıştıran öğrenme
stilli arasında anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Öğrenme ve ders çalışma stratejilerinin
konsantrasyon ve test stratejileri alt boyutunda ilahiyat fakültesi, kendini test etme alt
boyutunda eğitim fakültesi puanlarının daha yüksek olduğu; zaman yönetimi alt boyutunda
sınıf öğretmenliği, ana fikir seçimi alt boyutunda fen bilimleri, test stratejileri alt boyutunda
ilahiyat fakültesindeki öğretmen adaylarının puanlarının anlamlı derecede yüksek olduğu;
erkek öğretmen adaylarının tutum, zaman yönetimi, konsantrasyon alt boyutlarında, kadın
öğretmen adaylarının bilgi işleme, çalışma yardımcıları ve kendini test etme alt boyutlarında
farklılık gösterdiği ortaya konmuştur. Bulguların öğretmen adaylarının kendilerini tanımada,
öğretim üyelerinin öğretim süreçlerini planlamada yardımcı olacağı düşünülmektedir.